FORMATION OF LEGAL BASES FOR FRANCHISING IN UKRAINE

Problems of Ukraine’s Legislation Development

  • T.O. Stepanova Donetsk National Technical University, Donetsk
  • O.S. Kvilinsky Donetsk National Technical University, Donetsk

Abstract

The paper focuses on the process of formation of legal bases for franchising in Ukraine. Franchising relations are analysed from the view of all participants’ interests harmonization. The methods are offered to calculate a compensation payment when returning a franchise. Based on the investigation made by the authors, the recommendations are offered to make changes in the normative and legal base of the Civil Code of Ukraine.

Keywords

franchising, franchise, franchiser, franchisee, harmonization of interests

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Спекторов Ю.І. Стратегії просування іноземних компаній в Україну (на прикладі франчайзингу) : дис. канд. екон. наук: 08.05.01 / Ю.І. Спекторов ; НАН України. Інститут світової економіки і міжнародних відносин. – К., 2006. – 197 с.

2. Сидоров Я. Франчайзинг – нова договірна форма здійснення бізнесової діяльності в Україні / Я. Сидоров // Предпринимательство, хозяйство и право. – 2003. – № 1. – С. 34–37.

3. Ляшенко В. Про необхідність створення правової бази розвитку франчайзингу в Україні / В. Ляшенко, В. Хахулін, П. Боярчук // Предпринимательство, хозяйство и право. – 2000. – № 4. – С. 22–27.

4. Ляшенко В. Франчайзинговый режим формирования сети элементов инновационной предпринимательской инфраструктуры / В. Ляшенко // Научные труды Донецкого национального технического университета. Серия: экономическая. Выпуск 97. – Донецк, ДонНТУ, 2005. – С. 31–42.

5. Ляшенко В.І. Регуляторна політика в Україні: методологія формування та режим реалізації у сфері малого підприємництва : дис. д-ра екон. наук: 08.00.03 / В.І. Ляшенко ; НАН України. Ін%т економіки промисловості. – Донецьк, 2007. – 434 с.

6. Лопушанський Т.В. Правовий та економічний аспект розвитку франчайзингу у країнах ЄС та в Україні / Т.В. Лопушанський // Зовнішня торгівля: право та економіка. – 2007. – № 4. – С. 56–61.

7. Іолкін Я. Деякі аспекти правового регулювання договору франшизи / Я. Іолкін // Предпринимательство, хозяйство и право. – 2000. – № 4. – С. 27–40.

8. Килимник І.І. Особливості правового регулювання договору комерційної концесії (франчайзингу) : дис. канд. юрид. наук: 12.00.03 / І.І. Килимник ; Національна юридична академія України ім. Ярослава Мудрого. – Х., 2003. – 183 с.

9. Цірат Г.В. Договори франчайзингу : дис. канд. юрид. наук: 12.00.03 / Г. В. Цірат ; Київський національний ун%т ім. Т. Шевченка. – К., 2003. – 191 с.

10. Качканов В.П. Франчайзинг как форма связи крупного и малого бизнеса в сфере торговли : дис. канд. экон. наук: 08.00.01 / В.П. Качканов. – М., 2006. – 152 с.

11. Суворов Д.О. Обеспечение устойчивого развития предприятий малого бизнеса на основе франчайзинга : дис. канд. экон. наук: 08.00.05 / Д.О. Суворов. – СПб., 2006. – 163 с.

12. Панфилов А.В. Франчайзинг как форма развития малого предпринимательства на рынке нефтепродуктов ООО «ЛУКОЙЛ-Нижневолжскнефтепродукт» : дис. канд. экон. наук: 08.00.05 / А.В. Панфилов. – Астрахань, 2006. – 191 с.

13. Колесников В. Построение франчайзингового бизнеса. Курс для правообладателей и пользователей франшиз / В. Колесников. – СПб. : ПИТЕР, 2008. – 288 с.

14. Стивен Спинелли%мл. Франчайзинг – путь к богатству / Стивен Спинелли%мл., Роберт М. Розенберг, Сью Берли. – СПб., 2007. – 382 с.

15. Дельтей Жерар. Франчайзинг / Дельтей Жерар. – СПб. : НЕВА, 2003. – 128 с.

16. Мюррей Ян. Франчайзинг / Мюррей Ян. – СПб. : ПИТЕР, 2004. – 144 с.

17. Гражданский кодекс Украины. – Х. : ООО «Одиссей», 2009. – 384 с.

18. Назаренко А. Франчайзинг: бизнес по чужому рецепту / А. Назаренко. – Режим доступа : http: //www.liga.net/smi/show.html?id=123691

19. Державний комітет статистики України. Основні показники розвитку малих підприємств. 2009. – Режим доступу : http://www.ukrstat.gov.ua

20. Господарський кодекс України // Відомості Верховної Ради України. – 2003. – № 18, № 19–20, №21–22. – Ст. 144.

20. Гетало В.П. Малый бизнес и государство: барьеры в отношениях и последствия их влияния на систему инновационного развития Украины / В.П. Гетало // Экономика и право. – 2008. – № 1 (20). – С. 92–101.

21. Рыбак А.В. Пути развития малого предпринимательства на региональном уровне / А.В. Рыбак // Экономика и право. – 2006. – № 2 (15). – С. 41–49.

Abstract views: 95
PDF Downloads: 184
Published
2009-12-29