GNOSIOLOGY OF ENTERPRISE COMPETITIVENESS

Economic and Legal Problems of Production Management

  • D.O. Tolkachov Donetsk National Technical University, Donetsk

Abstract

The paper focuses on the most common variants of the definition “competitiveness of enterprise”. As a result of the analysis, the shortcomings of existing defi­nitions are described and author’s version of the term “competitiveness of enterprise” is offered.

Keywords

enterprise competitiveness, economic category, definition, term

Downloads

Download data is not yet available.

References

1. Портер М. Международная конкуренция. Конкурентные преимущества стран [Текст] : пер. с англ. / М. Портер. — М.: Международные отношения, 1993. — 896 с.

2. Фатхутдинов Р.А. Конкурентоспособность : экономика, стратегия, управление [Текст] / Р.А. Фатхутдинов. — М.: ИНФРА-М, 2000. — 312 с.

3. Градов А.П. Национальная экономика [Текст] / А.П. Градов, — 2-е изд. — СПб. : Питер, 2005. — 240 с.

4. Философова Т.Г. Конкуренция и конкурентоспособность [Текст] / Т.Г. Философова, В.А. Быков. — М.: Юнити-Дана, 2007. — 272 с.

5. Перцовский Н.И. Международный маркетинг [Текст] : учеб, пособие / Н.И. Перцовский, И.А. Спиридонов, С.В. Барсукова. — М.: Высшая школа, 2001. — 239 с.

6. Азоев Г.Л. Конкурентные преимущества фирмы [Текст] / Г.Л. Азоев, А.П. Челенков. — М.: ОАО «Новости», 2000. — 255 с.

7. Миронов М.Г. Экономика отрасли (машиностроение) [Текст] : учебник / М.Г. Миронов, С.В. Загородников. — М. : Форум ; ИНФРА-М, 2005. — 320 с.

8. Хруцкий В.Е. Современный маркетинг: настольная книга по исследованию рынка [Текст] : учеб. пособие / В. Е. Хруцкий, И. В. Корнеева. — 2-е иэд„ перераб. и доп. — М.: Финансы и статистика, 1999,— 528 с.

9. Балабанова Л.В. Управление конкурентоспособностью предприятий на основе маркетинга : монография [Текст] / Л.В. Балабанова, А.В. Кривенко. — Донецк: ДонГУЭТ, 2004. — 141 с.

10. Немцов В.Д. Стратегічний менеджмент [Текст] / В.Д. Немцов, А.Є. Довгань. — К.: ТОВ «УВПК «ЕксОб», 2002. — 560 с.

11. Конкурентоспособность предприятия: оценка, диагностика, стратегия [Текст] : научное изд. / Ю.Б. Иванов, А.Н. Тищенко, Н.А. Дробитько и др. — X.: Изд-во ХНЭУ, 2004. — 349 с.

12. Піддубний І.О. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства [Текст] : навч. посібник / А.І. Піддубна ; за ред. проф. І.О. Піддубного. — X.: ВД «ІНЖЕК», 2004. — 264 с.

13. Скударь Г.М. Управление конкурентоспособностью крупного акционерного общества: проблемы и решения [Текст] / Г.М. Скударь. — К.: Наук, думка, 1999. — 496 с.

14. Васильева 3.А. Иерархия понятий конкурентоспособности субъектов рынка [Электронный ресурс] / 3.А. Васильева // Маркетинг в России и за рубежом. — 2006 — № 2. — С. 83—90 — Режим доступа: http://ww.dis.rn/library/manag/archive/2006/3/4109 .html

15. Стивенсон В.Дж. Управление производством [Текст]: пер. с англ. / В.Дж. Стивенсон. — М.: ООО «Изд-во «Лаборатория базовых знаний»; ЗАО «Изд-во «БИНОМ», 1998. — 928 с.

16. Воронов Д.С. Оценка, анализ и выявление путей повышения конкурентоспособности предприятий [Электронный ресурс] : дисс. ... канд. экон. наук : 08.00.05 / Д.С. Воронов. — Екатеринбург, 2002. — 145 с. — Режим доступа : http://www.aspirantura.spb.ru/dissers/voronov.zip

Abstract views: 125
PDF Downloads: 104
Published
2012-09-24